Those who think they have no time for healthy eating will sooner or later have to find time for illness.”

–Edward Stanley from The Conduct of Life

Oefenzaal-linksRegelmatig bewegen draagt op verschillende manieren bij aan de gezondheid. Ook bij chronische rugpijn of andere chronische klachten is het daarom belangrijk om te blijven bewegen. Door regelmatig te bewegen blijven hart- en bloedvaten beter in conditie en worden de bloeddruk en cholesterolgehalte verlaagd. Verder verkleint het het risico op overgewicht, wordt uw spijsvertering bevorderd en zorgt bewegen ervoor dat spieren en botten sterker worden. Niet alleen zorgt bewegen voor een algehele verbetering van uw conditie, daarnaast kan het er ook voor zorgen dat u meer energie heeft en zich ontspannener voelt.

De Nederlandse Norm van Gezond Bewegen is dat het gewenst is dat er 5 dagen per week minstens 30 minuten wordt bewogen. Dit moet gebeuren in blokken van minimaal 10 minuten. Als u gaat bewegen hoeft u niet gelijk te denken aan fanatiek hardlopen. Bewegen kan in u dagelijks leven worden ingebouwd, denk bijvoorbeeld aan met de fiets boodschappen doen in de plaats van met de auto of een rondje wandelen na het eten. U kunt samen met anderen wandelen, maar u kan ook kiezen voor een sport die bij u past. Op deze manieren houdt u het bewegen langer vol.

Als u gaat bewegen, bouw dit dan geleidelijk op. Doe een goede warming-up. Deze hoeft niet lang te duren, maar maakt het lichaam startklaar voor de sportactiviteit. Probeer de warming-up ook functioneel te laten zijn. Fietsen is bijvoorbeeld geen goede warming-up voor een hardloopactiviteit.

Als u last heeft van bepaalde bewegingen, als deze pijn doen of moeizaam gaan, bespreek dit dan met de fysiotherapeut. Er kan dan worden gekeken naar een aangepast beweegprogramma en kunnen er gerichte adviezen worden gegeven.

Verantwoordelijkheid voor een goede gezondheid ligt altijd bij uzelfposter-sportblessures-200x300

Naast regelmatig bewegen is het ook belangrijk om gezond te eten en op het werk op uw zitpositie te letten. Let daarom op het werk goed op uw lichaamshouding en zorg daarnaast voor pauzes en afwisseling in uw werk en positie. U kunt uw werkplek ergonomisch laten nakijken. Leer op het werk ook goed om te gaan met stress en denk positief!

Verder is een goede nachtrust ook van belang voor het voorkomen van klachten. Zorg daarom voor een goed matras en hoofdkussen.